Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vztah Božího zjevení a lidské zkušenosti krásy jako výzva pro náboženskou edukaci
BLAŽEK IŇOVÁ, Veronika
Tato disertační práce se věnuje teologickému pojednání o vztahu mezi nadpřirozenou sférou Božího zjevení a přirozenou oblastí možností jeho lidského nacházení v kráse stvořeného světa a ve vizuálním umění. Otázku vztahu posvátna a krásy zde proto teoreticky nahlížíme hned z několika teologicko-estetických perspektiv, abychom tyto poznatky mohli následně aplikovat do současné nábožensko-edukační praxe. Hlavním teoretickým východiskem, které bylo součástí inspirace naší práce, je teologická estetika, zvláště dílo jednoho z jejích hlavních představitelů, Hanse Urse von Balthasara, který ve své trilogii "Herrlichkeit: Eine theologische Ästhetik" představil unikátní způsob teologického uvažování o vztahu krásy a dalších stupňů (dobra a pravdy) vedoucí k rozpoznání posvátné skutečnosti v profánním světě. Cílem zde uvedeného kvalitativního výzkumu potom bylo empiricky zjistit, zda člověk může skutečně prostřednictvím krásy zažít prožitek transcendence a pokud ano, jakým způsobem tuto zkušenost vnímá? Design našeho výzkumu se dělil na dvě části, určené rozdílnými cílovými skupinami. V první části byl výzkum veden metodou interpretativní fenomenologické analýzy (IPA) a daty získanými hloubkovými rozhovory s pěti výtvarnými umělci. Druhá část výzkumu zjišťovala modality vnímání krásy a posvátna u studentů gymnázií, pomocí metody zakotvené teorie (GTM) a analýzy fotografických dat. Zde představenou didaktickou metodu, která vede své posluchače od vnímání krásy stvořené i umělecké, přes dobro mezilidských vztahů až k uvědomění si smyslu života, které může být završeno přijetím vrcholného poznání Pravdy, jíž je Kristus, jsme nazvali "Užasnout-Zakusit-Proměnit". Tento didaktický "transcendentální" model je aplikací empiricky zjištěných dat a teoretických závěrů a může být uplatněn v náboženské edukaci, katechezi i pastoraci jako dynamický prvek lidské zkušenosti, jenž může otevírat hledajícímu člověku cestu k Boží Lásce.
Náboženská edukace mládeže v Církvi bratrské
Jarošová, Kristýna ; Bravená, Noemi (vedoucí práce) ; Liguš, Ján (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem Náboženské edukace mládeže v Církvi bratrské. Jejím cílem bylo vysvětlit a popsat proces náboženské edukace na základě teoretických zdrojů i praktických činností této církve. Výsledky byly dále komparovány se vzdělávacími systémy dalších církevních tradicí popsanými v teoretické části práce. Praktická část obsahuje vymezení pojmů souvisejících s náboženskou edukací: katecheze, pastorace, evangelizace, učednictví, náboženská pedagogika, katecheta atd. Také zahrnuje charakteristiku CB a mládeže v kontextu postmoderní doby. Následně se zabývá náboženskou edukací mládeže v církvi obecně, s ohledem na osobnost vedoucího, cíle edukace a formy vyučování. Praktická část obsahuje analýzu tří oblastí: Odboru mládeže Církve bratrské, dalších křesťanských organizací pracujících s mládeží a rozhovoru s předsedou Rady Církve bratrské, který se práci s mládeží dlouhodobě věnuje. Tyto výsledky byly komparovány s prostudovanou literaturou. Při zkoumání náboženské edukace mládeže v CB se ukazuje její zaměření na evangelizaci, praktickou činnost a život ve společenství. Písmo je pro ni měřítkem života. Morální hodnoty a činy jsou dány specifickými biblickými verši. Bližší výklad těchto veršů a jejich implikace do života mládeže CB není blíže popsán. Tato práce přináší další...
Malá společenství církve jako prostor pro náboženskou edukaci
ŠÍDLOVÁ, Jana
Práce se zabývá problematikou malých společenství církve a jejich vztahem k náboženské edukaci - katechezi. Jsou zde navrženy tři ideální typy malých společenství v církvi: rodina, farnost a nefarní společenství. Vhodnými edukačními přístupy, které rozvíjí společenskou dimenzi křesťanství jsou náboženská výchova jako sdílená křesťanská praxe T. H. Grooma a mystagogie.
Ekleziologické inspirace pro náboženskou edukaci
ŠÍDLOVÁ, Jana
Tato práce se zabývá ekleziologickými inspiracemi pro katechezi v církvi jako jedné z forem náboženské edukace. Je zde využito ekleziologie A. Dullese a jeho modelů katecheze v podobě ideálních typů, které jsou analyzovány a komparovány, aby se ukázala tato inspirace. K Dullesovým modelům katecheze, vycházejících z amerického prostředí, jsou nalezeny evropské paralely a jejich základ v církevních dokumentech. V závěru je naznačena možnost využití této teorie v praxi.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.